
In 1996 benaderde de Groninger ‘internetondernemer’ Bernard Klaasse Bos, CEO van bART Internet Provider, me voor drukwerkbegeleiding bij een huis-aan-huis (HAH) te verspreiden krant om ‘het internet’ te promoten in Noord Nederland. Doel was om toekomstige gebruikers in Groningen, Drenthe en Overijssel – particulieren, bedrijven en instellingen – te interesseren voor en te informeren over het internet – in de meest brede zin van het woord. Onderliggende strategie daarbij was natuurlijk om deze doelgroepen abonnementen te slijten.
Juiste drukker zoeken en vinden
Een en ander resulteerde in een alliantie tussen bART, PTT Telecom, het toenmalige KPN, en Rosendal Produkties. Ik werd in de eindfase van dit project in de arm genomen – mijn werkzaamheden zouden zich dus beperken tot het vinden van de juiste drukker voor het uit te geven product. Graag had ik me bemoeid met de inhoud en vormgeving, maar dat proces was inmiddels doorlopen en goedgekeurd. Jammer, maar helaas.
Ik was – zeker in die tijd, vanwege diverse andere projecten en werkzaamheden – goed thuis in de wereld van de rotatiedruk, een drukvorm die vanuit kostenoverwegingen (groot bereik, hoge oplage) vaak gekozen werd – en nog steeds wordt. Ik kwam toen uit bij Janssen/Pers in Baarle-Nassau. Niet geheel verwonderlijk, omdat het door Rosendal Produkties uitgegeven ‘De Cursusgids’ daar destijds ook ‘ondergebracht’ was – na een grondige voorstudie.
Internet
Nu internet – zo’n 25 jaar later – gemeengoed is geworden, vind ik het leuk om een paar – niet door mij geredigeerde – tekstfragmenten uit deze ‘internetkrant‘ te publiceren. Dat doe ik hieronder.